úterý 22. července 2014

Nikdy dřív by mě nenapadlo, že se ze mě stane běžkyně, i když běžkyně amatérka. Na dlouhé, nejlépe (půl)maratony, se opravdu necítím, a dokážu odhadnout, že se to nikdy nezmění.
Co se ve mě zlomilo? Proč běh? Skutečně zásadně jsem obrátila tehdy, když jsem procházela spoustu blogů, článků, informací, a načítala si vše, co mě zajímalo a přišlo mi důležité. Zjistila jsem, že pokud chci opravdu žít zdravě, udělat něco pro sebe, zhubnout a cítit se skvěle, je běh to nejlepší, co zvolit.

zdroj obrázku: http://thenextweb.com/apps/2013/08/08/born-to-run/

Musím se přiznat, že je to pro mě těžké pokaždé, i když už běhám nějaký ten rok. Každý den se odhodlat, motivovat, sebrat zadek z gauče a jít (především sama), je šílené přemáhání. Když to nakonec přece jen udělám, a doběhnu domů, ten pocit se nedá popsat. To musí člověk zažít.
Především jsem na sebe pyšná za to, jaké pokroky dělám. Cítím se skvěle psychicky, i fyzicky. Jen jedno nikdy nepochopím. Jak dokážou běhat lidé, kteří kouří. A že jich není málo, a že dokážou uběhnout i větší štreky, než já. Sotva to udýchám i s mýma (celkem) nezařáděnými plícemi, už nekuřačky. 

Chodím buď na umělku, na sportoviště nedaleko domova, nebo do přírody. Když projdu polní cestou blízko našeho domu, dojdu k několikakilometrové trase, kterou vždy oběhnu do kola. Je to takový větší sportovní okruh, ale s krajinou. Minulý týden jsem oběhla celé kolo bez veškerého pozastavování, čekání, vydýchávání na místě a lelkování. Což mě nakoplo a motivovalo do budoucna.
Pro mnohé by tento okruh byl jen rozehřátím před pořádným během, ale pro mě to byl jeden z vytyčených a konečně splněných cílů na mém nesepsaném seznamu.
Mým dalším cílem je zvládat tento okruh nyní pokaždé, když vyběhnu. Snad se mi to povede, tak držte palce.
Mnohdy mi parťáka dělá kamarádka, nebo můj pes. Ale znáte to, s kamarádkou neustále kecáme, řešíme spoustu věcí, a dost velká počáteční motivace se vytratí do neznáma. Se psem se neustále pozastavuju, aby mě doběhl, hlídám, aby ho něco nepřejelo. Teprve když vyběhnu sama, cítím naprostou svobodu, uvolnění, a neutuchající možnost, běžet jak chci a kam chci já sama.

/co je při běhu skutečně důležité/ moje rady, tipy a zkušenosti -> i když jich je pomálu :) 

zásadní je obuv = pokud máš levnou obuv od vietnamců, nebo kvalitní sportovní obutí, věř mi, že rozdíl je patrný. Sama jsem měla možnost si to ozkoušet. Pořádné boty jsou měkčí, pohodlnější, a při běhu si nepřipadáš tolik, jako by ti těžkly kolena, či celé nohy. Pokud jsi zdatnější běžec/ běžkyně, tak si s přímo zaměřenou obuví musíš připadat skoro jak laň.:)

dýchání = ať už to víš, či ne, dýchání je jedním ze základů, jak správně běžet. Také je rozdíl, zda dýcháš nosem, či pusou. Pravidelný dech je potřeba, aby ses tolik nezadýchal(a) a měla síly. A neměla pocit zastavovat (jako já dřív). Vždy máš pocit, že tvé plíce se zmenšují, a potřebuješ hodně kyslíku, proto spíš dýcháš pusou. Věř, že je lepší dýchat nosem. Pokud dlouho dýcháš pusou, může začít to nepříjemné a d dost známé píchání v boku. Mě už se to stalo mnohokrát. Poté je lepší spíše zastavit, a pořádně to rozdýchat, aby jsi nepříjemnou bolest zastavila. Pokud tomu chceš zamezit, nezastavovat, a nepolevovat v běhu, snaž se dýchat nosem.:) nezdá se to, ale není to tak složité, jak se zdá. Jde jen o zvyk.

kdy běhat? = spíš ráno, přes den, nebo večer? Já mám odzkoušeno ráno i večer. Ráno se spíš vyhecuji. Věřím, že tím skvěle nastartuji den, a spíš se odhodlám k začátku dne, než večer, když už se mi sotva chce něco dělat. Když se mám odhodlat sama, jdu ráno. S kamarádkou naopak chodíme navečer. Je to také skvělé, přijít po dni vyběhaná, vysportovaná a ulehnout do peřinek. Záleží na každém zvlášť, kdy si určíš, že je ten tvůj čas :) 


Snad jsem nějak poradila, motivovala, nebo nějakým způsobem sepsala aspoň z poloviny zajímavý článek. Budu ráda za jakékoliv vaše rady, tipy, zkušenosti :) 


4 komentářů

Běháš už rok? To je obdivuhodné!:) A jak to zvládáš v zimě? Já zkouším běhat teď přes prázdniny, ale zatím spíše indiánský běh (střídám rychlou chůzi a běh s tím, že se prodlužují intervaly, kdy běhám), ale nějak si neumím představit tu zimu... Ale taky je pro mě skoro každý běh výzva a uběhnu skutečně málo, tak se těším, až třeba někdy nebudu muset vůbec zastavit, pokud se k tomu dostanu :D Jak dlouhý je ten okruh, co jsi teď uběhla?

REPLY

Běhání je teď strašná móda na FB mi každý den bliká X upozornění od přátel, kolik Nike live runtastic a pod km uběhli. :-D Já to strašně obdivuji - tatka běhá maratony a půl maratony. Já ale nemam pevnou vůli a běhání mě strašně nebaví :-D takže radši posiluji nebo bruslim a tak. Každopádně vytrvej, fandim ti!

REPLY

Přiznávám, že i když jsem chodívala běhat opravdu každý večer, den za dnem, osmikilometrovou trasu, nic se nezměnilo. Běh samotný mi nikdy žádnou radost nepřinesl a bylo to utrpení od začátku do konce. Jediné, co na něm lze milovat je ten moment, kdy doběhnu domů a vím, že už nic nemusím. Proto nerada běhám ráno, protože pak lelkuju celý den a nemám chuť nic dělat. Večer ze sebe vybiju poslední zbytky energie, dám si sprchu a můžu jít spát, tak mi to vyhovuje víc. Za všechno to speciální oblečení a vybavení neutrácím, jsem typ ženy, která stejnou částku zainvestuje raději do oblečení, které si budu moct díky nové vyběhané postavě dovolit, ne do tepláků nebo podivně přiléhajícího trika. Radši se vždycky seberu, nazuju staré Adidasky ze sedmičky, a pak to všechno hodím do praní...

REPLY

Já chodím běhat teprve pár měsíců a je neustála co zlepšovat. Nejhorší je když jdeš běhat po dlouhé době, to je pak peklo.Ono je podle mě ideální nadechovat nosem a vydechovat pusou. Aspoň mě se to takhle osvědčilo. Běhat chodím večer, ráno jsem zkoušela taky, ale jsem vždycky totálně mrtvá. Nevím proč. Teď jsem si pořídila knihu Příručka dámy v běhu, tak třeba se o technice atd. dozvím víc a pak se na blogu podělím.

REPLY

Děkuji za to, že tu jste :-)

Veronika Hájková . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates