středa 24. října 2018

Už nějakou dobu se snažím jíst zdravě. Trvalo mi to několik let, v rámci mého dospívání, pochopit, že ovocné jogurty, 100%tní džusy, sladké müsli a rádoby zdravé tyčinky nejsou nic zdravého a bez cukru. A takové nápisy, jako bez cukru, slazené stévií, špaldové, light verze, bez lepku, veganské a podobně, nemusí nutně znamenat, že do sebe cpeme něco zdravého. Ale sakra naopak....


Proč to dělám? Tímhle směrem jsem se vydala kvůli zdraví a jen kvůli sobě. Nedělám to pro nikoho jiného, chci být opravdu zdravá a spokojená se svým tělem. Spousta lidí kolem mě, i moje vlastní rodina, to považuje za druh diety a omezování. Ale tak to přeci není. Je to jen další druh stravování, je to životní styl.
Už delší dobu se snažím vypouštět z jídelníčku cukr. Dávno jsem se zbavila rafinovaného a umělého cukru, to znamená bílého cukru v jakékoliv podobě, což zahrnuje sladkosti, sušenky, limonády, ale ve větší míře i pečivo a bílou mouku. Bohužel i v pečivu se dá najít cukr, třeba karamel, který klame jako rádoby zdravé, tmavé, pečivo.
Nyní se snažím jít s cukrem i dál. Postupně omezuju ovoce (hlavně to hodně bohaté na cukr jako jsou banány), trošku opouštím od příloh. Necpu se bramborami a hranolkami od rána do večera. Ale večer místo brambor zvolím lehce stravitelnou zeleninu jako přílohu k masu.
Bohužel i v ovoci, pečivu, džusech, a tak dále.... všude je cukr, a člověk by si to měl uvědomit. A hlavně, jakékoliv sladidlo je cukr. Ať už užíváme med, stévii, agávový nebo jiný sirup. Pořád a jednoduše je to CUKR. Doma mám med i stévii, a sem tam to přidám do koláče, ale nekonzumuju to denně.

Že nikdy nehřeším? Nesmysl. I já někdy ujedu a mám chuť na sladké. Abyste mi věřili, i já si někdy dám jablko, štrůdl, tiramisu, nebo chleba. Ale to přece nic není. Nekonzumuju to denně jako dřív. A hlavní je vědět, že i tohle se dá zmírnit. Sem tam si dám jablko s bílým jogurtem a oříškama. Koláč se dá upéct i zdravý a bez přidaného cukru (ano, i třeba takové tiramisu, sama jsem to zkoušela). A chleba kupuju žitný a k tomu například připravím domácí hummus nebo dobrou zdravou domácí pomazánku.
Mě osobně na tuhle cestu přivedl dost silný zážitek v podobě Australského dokumentu, ve kterém hlavní aktér nejí cukr. A na x dní se ho rozhodne konzumovat a my sledujeme, co to dělá s jeho tělem a jak se proměňuje, v negativním slova smyslu. Dokument s názvem That sugar film z roku 2014, doporučuju všem. 
Neříkám, že člověk musí striktně vyřadit veškerý cukr, ale když si pozorně začneme číst etikety, a zjišťovat, co jíme, zjistíme, že se nachází skoro ve všem.
 Já jsem už zhubla 5 kg. I když to pro mě není o váze, ale hlavně o centimetrech, o tom, jak se cítím, jestli nejsem nafouklá, jestli nemám nadbytek vody v těle, jsem ráda, že jsou kila pryč. Důležitější je pro mě, jestli jsem spokojená sama se sebou, a tedy šťastná. 
To, jak se cítím, se samozřejmě odráží i v mém životě. Tam mám velkou podporu od přítele, který žije zdravým životním stylem (ne dietou) se mnou. Protože chce.
Pokud nemáte podporu u nejbližších, najděte si parťáka, který do toho půjde s vámi. Uvidíte, že ve dvou se to lépe jede. :))))

A co vy? Už jste někdy zkoušeli cukrfree, paleo nebo něco jiného ? :)



9 komentářů

Já s tebou souhlasím. Člověk toho cukru fakt tolik nepotřebuje. Už v samotném jídle se cukry přirozeně vyskytují a do toho si ještě zbytečně třeba sladit kafe a nebo čaj? Dle mého je to zbytečnost.

Já jsem se ještě nedostala do fáze "sugarfree", ale snažím se zbytečně nedoslazovat. I když ráno si někdy sladkou blbost dám:(. Je to totiž rychlý a občas nejsem schopná nic jiného pozřít:D.
Podpora v druhé osobě je to nejdůležitější - i co se týká cvičení. Motivuje to jak nic jiného:).

REPLY

Díky za koment :) jo, v jídle už je tolik přirozeného cukru, že si jen nerada doslazuju. Stejně jako v mléku, takže mi přijde zbytečné dávat do kafe další cukr navíc. Ale prostě každý to máme nastavený jinak, tak proč ne :)

REPLY

Už nějakou dobu to taky omezuji, ale ne zas tolik. Každý den si něco sladkého dopřeji, jsem na to asi už zvyklá a něco sladkého k odpolední kávě si nedokážu odpustit. Ale co se týče příloh, tak jsem také dost přešla k zelenině. Jím pravidelně a snažím se o to, aby to bylo dostatečně vyvážené. myslím, že tohle má smysl a člověk by si měl dávat pozor co všechno sní. Ne se omezovat, ale trochu nad tím přemýšlet a obměňovat :)
Inspiration by Linda

REPLY

Někdy mam taky chute a neco bych si odpo po obědě zobla, proto si treba do práce vezmu aspon orisky, nebo bily jogurt, nebo neco maleho co me nebude mrzet, ze si dam ihned treba po jidle :D :) jak rikas, clovek by mel jist kvalitne a vyvazene a neprehanet to, ale proc nekdy se neodmenit a nezhresit :)) nejsme stroje a nikdo nevydrzi jist jen podle tabulek a nejak jak by se melo podle poradců.

REPLY

Já o cukrfree hodně uvažovala, ale bojím se, že to u mě zrovna nedopadne nejlépe.. ještě nedávno jsem měla problémy se záchvatovitým přejídáním, a tak se snažím nic si nezakazovat.. Ale miluji zdravé jídlo, ale neodolám i nezdravému.. Snažím se ovšem jíst s mírou a možná i pomaličku zkusím více vyřazovat cukr:) Jsem ráda za tento článek, zní to skvěle a je super, že se cítíš lépe:)

REPLY

rafinovany cukor je jedna vec, ale vyradzovat aj prirodny? mne osobne teda pride zvlastne vzdavat sa ovocia iba preto, ze je prirodne sladke. to, ze je vo vela potravinach cukor, ktory tam ani nie je potrebny, je urcite pravda, no som si ista, ze aj vacsina zeleniny obsahuje nejaky podiel cukru a nie su to iba zemiaky. ja som teda za to, ze ak sa citis dobre a takato upravena strava ti nerobi ziadne zdravotne problemy, tak je to velmi fajn. len zas aj obmedzovat treba s mierou.

REPLY

Dřív jsem takový přístup měla, ale z mé strany to už moc zdravé nebylo, takže teď se snažím držet všeho s mírou. Člověk se tím opravdu nesmí cpát denně a jednou za čas, proč ně :)

WantBeFitM

REPLY

Já se k tomuhle odhodlávám hrozně dlouho, měla jsem asi 2x tak 2 týdny, kdy jsem to dodržovala, ale pak zase sklouzla k tomu, co mi nedělá dobře, ale jsem na tom prostě závislá, už jsem zase zpátky 68 kg a jsem z toho docela nešťastná, tak se dneska snažím, na facebooku jsem ve skupině LOW CARB - nízkosacharidové stravování - takže maso, vajíčka, zelenina, sádlo, kokosový olej a případně mléčné výrobky :D

dneska zkouším zase začít ... tak mi drž palce :D potřebuju si zase zvýšit seběvědomí a taky zdraví, protože moje tělo je dost tou nezdravou stravou zhuntované

REPLY

a ještě je super, že v tom jedete s přítelem spolu :)
já pořád bydlím s rodiči a sourozenci a je to v tomhle směru fakt děs, kupujou pečivo sladké i slané, samé sladkosti, od přítelovy mámy jsem teď dostala tak 2,5 kg čokolády, ale naštěstí mi rodina minimálně půlku už sežrala :D zbytek už rozdám a ještě jsem zvědavá, co dostanu na narozeninové oslavě, začínám mít strach, že se tělem začínám podobat čím dál víc mamce :( ta je taky čokoládožrout, ségra ta jí skoro jen sladký, ale s mírou a ještě je pořád hubená, brácha ten jí, co uzná za vhodné a netrpí něčím jako záchvatovité přejídání jako já (když to vidim, musím to mít, občas) a táta ten sní taky všechno, ale zjistili mu cukrovku, tak se teď krapet, ale opravdu malinko snaží

když uvařím něco zdravého, tak ostatním to nechutná, mamka někdy ani nechce ochutnat, tak mě to demotivuje, občas to nechutná ani mě a to mě pak dost štve, asi nejsem dobrá kuchařka nebo mám smůlu na recepty, nevim...

REPLY

Děkuji za to, že tu jste :-)

Veronika Hájková . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates